Ön a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Műszaki Intézet jogelődjének, a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karának az archív honlapját böngészi. Az oldalon fellelhető információk már nem frissülnek, időközben aktualitásukat veszthették.
Az aktuális információkhoz kérjük, látogasson el a Műszaki Intézet új oldalára: muszaki.uni-mate.hu
A Járműtechnika Tanszék részvétele az EIT Urban Mobility programban
A Szent István Egyetem Járműtechnika Tanszéke 2020. július 1. és december 31. között az Európai Unió által finanszírozott, EIT Urban Mobility program keretében két hazai vállalkozással közös konzorciumban valósít meg a gépjárművek emisszió-és fogyasztáscsökkentését célzó eszközfejlesztési projektet. A konzorciumban az Egyetemen kívül a Gerinfo Kft. és az INVENTURE Zrt. vesz részt. Az Egyetem által elnyert támogatás összege 41 750 EUR, a projekt teljes költségvetése 180 500 EUR.
A projekt kiindulási alapja az, hogy az előrejelzések szerint 2030-ig még a legfejlettebb országokban is tovább fog folytatódni a belsőégésű motorral forgalomba hozni kívánt járművek gyártása. Valószínűleg még tíz év múlva is meg fogja haladni az 1,5 milliárdot a kipufogógázok káros emissziójával - különösen a városi - környezetet terhelő belsőégésű motorral hajtott járművek száma. A forgalomban lévő személygépkocsik átlag életkora még legfejlettebb EU tagállamokban is 8 év, az USA-ban 12 év, a kevésbé fejlett országokban pedig 14-16 év körül van. A használt járművek károsanyag kibocsátása az új állapothoz viszonyítva növekszik és a régebben forgalomba helyezett járművek kevésbé fejlett emissziókezelő rendszerrel rendelkeznek, ezért előtérbe kerülnek azok a kutatások, amelyek a már forgalomban lévő járművek utólagos beavatkozásokkal való károsanyag kibocsátásának csökkentésére irányulnak.
Az Egyetem Járműtechnika Tanszéke egy ilyen projektben vesz részt. Fő feladata a konzorciumi partnerek által fejlesztett eszköz emissziócsökkentési hatékonyságának tesztelése a vizsgálatba bevont járművek laboratóriumi összehasonlító vizsgálatával. A járműveken programozott görgős teljesítménymérő fékpadi vizsgálatokat, emisszióméréseket, CAN adatgyűjtéseket végeznek. A laboratóriumi és a közúti közlekedésben végzett járműadatgyűjtések alapján adatelemzéssel határozzák meg az eszköz emissziócsökkenésre gyakorolt hatását a Matematikai és Természettudományi Intézet közreműködésével. Adatelemzések eredményei alapján egy az emissziócsökkentést becslő modell kidolgozásának előkészítése is megkezdődik.
Ez a projekt a European Institute of Technology (EIT), az Európai Unió szerveztének támogatásával, a Horizont 2020, az EU Kutatási keretprogramja keretében nyújtott támogatásból valósul meg.